torsdag den 10. april kl. 17.00-19.30 i Christianskirkens krypt.
(der vil være sandwich og sodavand)
Før selve generalforsamlingen starter vi med et møde med 3 byrådsmedlemmer:
– Solvei Munk fra Enhedslisten
– Jacob Søgaard Clausen fra Danmarksdemokraterne
– Steffen Wich fra Socialdemokratiet
De får hver 10 minutter til et indlæg om byudvikling i Århus i almindelighed og på Christiansbjerg i
særdeleshed. Undervejs håber vi, at de vil besvare følgende spørgsmål:
– Ønsker i at indbyggertallet i Århus vokser?
– Har du en holdning til „Kalmergadetårnet‟, som er et alment boligprojekt overfor vandtårnet/Unity?
– Hvad er status med helhedsplanerne Randersvej og Magrethebjerg?
– Vil i være med til at åbne Langelandsgade ved Stjernepladsen for at undgå gennemkørsel i villakvarteret?
Dagsorden til selve generalforsamlingen:
1. Valg af dirigent og referent
2. Bestyrelsens beretning
3. Regnskab og budget
4. Kontingentfastsættelse. Bestyrelsen forslår et uændret kontingent på 100 kr. om året for såvel
enkeltmedlemmer som foreninger.
5. Behandling af forslag
– Udvidelse af bestyrelsen (se nedenfor)
– Ingen byrådsmedlemmer i fællesrådets bestyrelse (se nedenfor)
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter (afhænger af forslaget under pkt. 5)
Formand Michael Poulsen – ikke på valg
Kasserer Gitte Abildtrup – udtræder
Bestyrelsesmedlem Inger K. Broholm – udtræder
Bestyrelsesmedlem Heidi Skovfoged – ikke på valg
Bestyrelsesmedlem Ulla Marcus – ikke på valg
Bestyrelsesmedlem Peter Buus – ikke på valg
Bestyrelsesmedlem Kirsten Lykkemark Kudsk – på valg – genopstiller
Bestyrelsesmedlem – Jan Lauridsen – på valg – genopstiller
Valg af 1 eller 3 bestyrelsesmedlemmer
Valg af suppleanter
7. Valg af revisor og revisorsuppleant
8. Eventuelt
Forslag til vedtægtsændringer:
(kræver 2/3 flertal af de fremmødte på generalforsamlingen)
Første afsnit i vedtægternes pkt. 5. Bestyrelse:
”Fællesrådet ledes af en bestyrelse bestående af 5 medlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv
med formand, næstformand, kasserer og 2 bestyrelsesmedlemmer. Valget af bestyrelsesmedlemmer
gælder for 2 år ad gangen, således at 2 medlemmer vælges i lige år og 3 medlemmer vælges i ulige
år. Valget af 2 bestyrelsessuppleanter gælder for 1 år, og det samme gælder for valget af 1 revisor og
1 revisorsuppleant.”
Forslag til ændring af afsnittet:
”Fællesrådet ledes af en bestyrelse bestående af 7 medlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv
med formand, næstformand, kasserer og 4 bestyrelsesmedlemmer. Valget af bestyrelsesmedlemmer
gælder for 2 år ad gangen, således at det tilstræbes, at ca. halvdelen af bestyrelsen skal vælges hvert
år. Valget af op til 3 bestyrelsessuppleanter gælder for 1 år, og det samme gælder for valget af 1
revisor og 1 revisorsuppleant. Byrådsmedlemmer kan ikke vælges til bestyrelsen.”
Begrundelse for forslaget om udvidelse af bestyrelsen:
Den nuværende bestyrelse er absolut funktionsduelig, men vi vil gerne åbne mest muligt op for nye
kræfter, der har meninger og kreative ideer om Christiansbjerg.
Begrundelse for ingen byrådsmedlemmer i bestyrelsen:
Der er både principielle og praktiske grunde til forslaget:
Christiansbjerg Fællesråd er en forening i og for civilsamfundet, dvs. borgerne på Christiansbjerg.
Fællesrådets gennemgående samarbejdspart er i sidste ende Byrådet, der træffer de politiske
beslutninger, der kommer til at berøre borgere i Aarhus. Det er vigtigt ikke at sammenblande den
rent partipolitiske diskussion og beslutning (i Byrådet) med sammenfatningen af borgerinteresser
lokalt (i Christiansbjerg Fællesråd).
Sammenblandingen af poster – byrådsmedlem og bestyrelsesmedlem – kan medføre, at
partipolitiske synspunkter får stor vægt i konkrete beslutninger i bestyrelsen, eller at politikeren må
”gå uden for døren”. Begge dele er uhensigtsmæssigt.
Forslaget udelukker naturligvis ikke, at Christiansbjerg Fællesråd kan kontakte de politiske partier
eller enkelte politikere; men i Fællesrådets egen beslutningsproces skal der overholdes et princip
om armslængde. Forslaget udelukker naturligvis heller ikke, at et byrådsmedlem er medlem af
Fællesrådet.