Christiansbjerg Fællesråd har modtaget nedenstående brev fra Teknik og Miljø, Aarhus Kommune. Fællesrådet vil gerne opfordre til at vejlaug og grundejerforeninger kigger nærmere på initiativet og vurdere om det er noget man kunne have lyst til i det enkelte vejlaug og/eller grundejerforening.

Såfremt I synes det er spændende er det det enkelte vejlaug/grundejerforening ser skal tage initiativ og ansøge, som beskrevet nedenfor.

Søndag den 27. august 2023 afholder Aarhus Kommune ’Bilfri søndag’. Det bliver en dag med fællesspisning midt på fredelige vejbaner, sæbekasseløb og rullehockey mellem striberne, hyggelige loppemarkeder og meget andet. Hvis I altså vil lege med. Vi giver jer nemlig en helt særlig mulighed for at afspærre gader og veje, så I kan bruge arealet til lige det, I drømmer om – så længe, det er noget andet end bilkørsel. Vi kalder initiativet ’Gaden er din’.

Hvis I har lyst til at skabe noget i netop jeres lokalområde, skal I sende os en ansøgning senest mandag den 14. august. Læs mere om ansøgningsproceduren sidst i dette brev.

Vi vil gerne appellere til, at I videreformidler initiativet om en bilfri søndag i jeres lokalområde. Alle kan søge om lov til at inddrage gader og veje til aktiviteter, der kan skabe liv og glade dage. Jo flere gode ideer I har, desto mere bilfri by får vi.

Hvorfor skal vi have en bilfri søndag?
’Bilfri søndag’ kommer af et politisk ønske og blev besluttet i budgetforliget 2023. Formålet er at skabe glæde for alle i Aarhus Kommune ved at skabe liv og aktiviteter på de lukkede gader. Forsøget skal inspirere og sikre gode dialoger om, hvordan vi kan nedbringe bilismens CO2-udledning.

’Bilfri søndag’ afholdes samtidig med Aarhus Festuge. Initiativet kommer bl.a. til at byde på en historisk udstilling om ’Bilfri søndag’, en talk og debat om ”bilerne i byen” i Rådhusparken, og så arbejder vi på at kunne tilbyde gratis kollektiv transport i zone 1 og 2.

Vi evaluerer ’Bilfri søndag’ i efteråret 2023.

Det skal I være opmærksomme på
For det første skal I finde en god idé til, hvad jeres tomme gader eller veje kunne bruges til, og her er mulighederne mange. Det er vigtigt, at det er en idé, som højner fællesskabet, og som flertallet ønsker realiseret. Vi kan i nogle tilfælde efterspørge dokumentation på dette.

Hvis I får tilladelse til jeres arrangement, kommer vi og hjælper jer med at spærre korrekt af. Det er normalt noget, man selv skal stå for.

I skal selv sørge for at forberede og opsætte eventuelle elementer til brug for jeres arrangement, ligesom I selv står for oprydningen bagefter. I står også selv for kommunikationen af arrangementet herunder en orientering til de beboere, som bor ved gaden eller vejen. Selvom I spærrer af, skal beboerne
kunne komme til og fra deres bolig. Dette skal I også have in mente i forhold til planlægningen.

Sådan søger I tilladelse til ”Gaden er din”

  1. Gå til www.brugaarhus.dk
  2. Tryk på knappen ”Gå til ansøgningsplatformen”
  3. Opret en konto (registrer) eller log ind, hvis I allerede har en bruger
  4. Vælg ansøgningstypen ”Tilladelse til vejfest for beboere på villavej”
  5. Udfyld alle felterne i ansøgningen. Bemærk venligst; vi opfordrer jer
    til ikke at vælge veje, hvor der kører busser
  6. Vedhæft en opstillingsplan. Dvs. en tegning af, hvor afspærringen
    skal være
  7. Send ansøgningen

Afsøgningsfrist er mandag den 14. august 2023. I kan forvente svar på jeres ansøgning i løbet af uge 33.

Har I spørgsmål eller lignende til ansøgningen, kan I sende en mail til tilladelser@mtm.aarhus.dk eller ringe på telefonnummer 89 40 44 00. Bemærk, at der kan være længere svartid pga. sommerferie, men vi bestræber os på at svare hurtigst muligt.

Vi håber, at I tager godt imod initiativet.
Jeg ønsker jer en god sommer.

Med venlig hilsen

Kim Gulvad Svendsen
Bylivs- og Medborgerskabschef
Teknik og Miljø, Aarhus Kommune

Kategorier: Nyhed